Mocno przyspiesza kolejowa inwestycja na stacji Stargard

W środku miasta Stargard ciągle trwają prace inwestycyjne przy przebudowie układu torowego oraz całej infrastruktury kolejowej. Bardzo zaawansowane obecnie są prace przy budowie drugiej połowy wiaduktu kolejowo-drogowego w ciągu ulicy szczecińskiej oraz przy budowie tunelu do przejścia podziemnego z dostępem do peronów. Wykonana została cała kanalizacja odwodnienia z torowiska oraz do odprowadzenia deszczówki z wiaty peronowej z budowanego tam peronu numer dwa. Ułożone zostały już po obydwu stronach budowanego wiaduktu i przejścia podziemnego krawędzie peronowe, które wytyczają cały zarys budowanego peronu drugiego, do którego dowożony obecnie jest piasek potrzebny do jego wypełnienia. Czytaj dalej Mocno przyspiesza kolejowa inwestycja na stacji Stargard

Niedługo zakończy się remont toru pierwszego na szlaku Stargard – Kolin

W dniu 31 marca 2024 roku jadąc pociągiem numer 81106 relacji Świnoujście – Warszawa Wschodnia wykonałem zdjęcia remontowanego toru numer jeden na szlaku  Stargard – Kolin z okna pociągu. Obserwując odcinek toru z jadącego pociągu można stwierdzić, że prace inwestycyjne są prawie na ukończeniu ponieważ tor i sieć trakcyjna jest wymieniona na nową. Do wykończenia pozostała tylko infrastruktura pasażerska na przystankach osobowych w Witkowie, Strzebielewie i Kolinie.  Ostatnie prace do wykonania pozostały na trzech przejazdach drogowo-kolejowych. Czytaj dalej Niedługo zakończy się remont toru pierwszego na szlaku Stargard – Kolin

Przed wyborami samorządy hamują rozwój gmin w powiecie choszczeńskim

Zachodniopomorskie: Uruchomilibyśmy pociągi Złocieniec – Choszczno, ale nie mamy środków na remont

Samorząd regionalny nie wyłoży środków na remont linii kolejowej nr 410. Mimo to władze wojewódzkie zauważają potencjał trasy łączącej Złocieniec z Drawnem i Choszcznem i wskazują na zasadność finansowania połączeń pasażerskich w przyszłości. Aktualnie wszystkie możliwości realizacji niezbędnych prac infrastrukturalnych zostały jednak wyczerpane.

W zeszłym roku PKP PLK rozważały możliwość przywrócenia przejezdności nieczynnego odcinka linii kolejowej nr 410 Drawno – Choszczno przy wykorzystaniu środków unijnych. Inwestycja miała być połączona z dobudową infrastruktury pasażerskiej pomiędzy Złocieńcem a Drawnem, gdzie właśnie zakończył się remont prowadzony na potrzeby stacjonującego w Drawnie wojska. W zeszłym miesiącu spółka poinformowała jednak, że w związku z brakiem wolnych środków w krajowych programach UE nie zrealizuje tych planów. Podkreśliła także, że pieniądze na ten cel z programu regionalnego mogłoby wyasygnować województwo zachodniopomorskie.

Są pieniądze na remonty dróg, ale nie linii kolejowych

Tak się jednak nie stanie. – Zgodnie z wytycznymi ministra odpowiedniego do funduszy europejskich nie uwzględniliśmy w programie regionalnym Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego środków finansowych na cele związane z modernizacją czy odbudową linii kolejowych – mówi Tomasz Tokarzewski, podinspektor w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego. Samorząd nie rozważa też finansowania remontu trasy z Choszczna do Drawna w żaden inny sposób. Czytaj dalej Przed wyborami samorządy hamują rozwój gmin w powiecie choszczeńskim

Śladem linii kolejowej nr 410 odcinek od przejazdu Smoleń do przejazdu w Choszcznie

Ważna dawniej dla celów wojskowych kolejowa linia nr 410 Choszczno – Grotniki Drawskie a w zasadzie to co po niej do dnia dzisiejszego pozostało. Od 28 lat linia kolejowa zamknięta i nieczynna, która nie służy nikomu. Pomimo wielu starań o jej remont została wyremontowana tylko na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno dla celów wojskowych i oddana w 2024 roku jako bocznica, która nie będzie służyła ani dla wojska ani dla ludzi. Podczas jej remontu nie przystosowano tej linii do prowadzenia ruchu pasażerskiego ponieważ nie zbudowano peronów oraz potrzebnej infrastruktury pasażerskiej. Pozostał 27 kilometrowy odcinek linii kolejowej do remontu od Drawna do Choszczna, którego nikt nie chce wyremontować.  Na pieszo pokonałem trudny do przejścia torami odcinek linii kolejowej nr 410 od przejazdu drogowo-kolejowego, który znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 160 Suchań – Miedzichowo. Tor szlakowy zbudowany jest na wysokim nasypie kolejowym, który wybudowany został pomiędzy dwoma jeziorami a jego wysokość na tym odcinku dochodzi nawet do około pięciu metrów. Wzdłuż toru nadal stoją betonowe słupy dawnej napowietrznej linii teletechnicznej, do których są przykręcone poprzeczki z izolatorami oraz pozrywane wiszące stalowe druty. Czytaj dalej Śladem linii kolejowej nr 410 odcinek od przejazdu Smoleń do przejazdu w Choszcznie

Naziemne małe metro w Miami w USA

W Ameryce w stanie Floryda w mieście Miami są darmowe przejazdy naziemnym mini metrem. Naziemne mini metro zbudowane jest na betonowych filarach wysokich na około do 10 metrów nad ziemią, które jeździ pomiędzy wieżowcami dużego osiedla mieszkaniowego Miami. Na zadaszone górne perony na stacje można wjechać windą lub wejść samemu na pieszo schodami. Metro zasilane jest prądem elektrycznym płynącym w szynach umieszczonych po środku każdego toru, które jeździ cyklicznie co kilka minut bez obsługowo w zamkniętym obiegu. To świetne rozwiązanie, które bardzo szybko i sprawnie pomaga przemieszczać się mieszkańcom dużego osiedla z jednego rejonu miasta na drugi. Czytaj dalej Naziemne małe metro w Miami w USA

Kolejowy dworzec Bruksela Południowa

Dworzec Bruksela Południowa to największy kolejowy dworzec w stolicy Belgi otwarty w 1952 roku. Sam dworzec posiada dwie dwujęzyczne nazwy stacji francuska Bruxelles – Midi oraz holenderska Brussel- Zud. Z tego dworca  można dojechać bezpośrednio do wszystkich największych miast Belgi w komunikacji krajowej. Jest tu sześć torów, z których rozpoczynają lub kończą bieg wszystkie pociągi w ruchu międzynarodowym z największymi miastami Francji i Holandii. To jeden z trzech głównych dworców Brukseli, który jest najbardziej ruchliwym węzłem komunikacyjnym w tym kraju. Czytaj dalej Kolejowy dworzec Bruksela Południowa

Kolejarska Msza św. w Choszcznie

Za kolejarzy z powiatu choszczeńskiego w intencji członków stowarzyszenia i ich rodzin oraz za zmarłych kolejarzy w dniu 26 listopada 2023 roku o godz.12:00 odprawiona została msza święta w kościele pw. Św. Jadwigi Królowej w Choszcznie. Podczas mszy  wystawiony został poczet sztandarowy  przez członków choszczeńskiego stowarzyszenia miłośników kolei „Semafor”. Patronkom wszystkich kolejarzy jest Święta Katarzyna Aleksandryjska, która widnieje na tym sztandarze ufundowanym przez kolejarzy z węzła kolejowego w 1980 roku. Czytaj dalej Kolejarska Msza św. w Choszcznie

Widok z wysokości na stację kolejową w Chicago

W dniu 04 września 2023 roku wykonałem kilka zdjęć z najwyższego wieżowca WILLIS (SEARS) TOWER stacji kolejowej w USA w mieście Chicago leżącym nad jeziorem Michigan. Wieżowiec liczy sobie 108 pięter i ma 442 metry wysokości. Zdjęcia kolejowej stacji wykonałem ze 103 piętra z wysokości 400 metrów gdzie znajduje się szklany taras z punktem widokowym, z którego można oglądać panoramę najbardziej polskiego miasta jakim jest w USA Chicago. Z ciekawych rozwiązań w tym mieście jest też linia metra, która usytuowana jest na żelaznych stalowych konstrukcjach podniesionych na  kilkumetrowej wysokości kursująca ulicami pomiędzy wieżowcami. Czytaj dalej Widok z wysokości na stację kolejową w Chicago

USA metro w Nowym Jorku

We wrześniu 2023 roku korzystałem z metra w Nowym Jorku. Podziemna kolej w Nowym Jorku jest najbardziej rozbudowana na świecie i posiada 27 linii metra oraz 472 stacje metra. To szybki sposób na przemieszczanie się w ciekawe miejsca i atrakcje do zwiedzania Nowego Jorku. W Nowym Jorku jeździłem metrem ze stacji Pennsylvania do stacji Whitehall St-S Ferry i ze stacji World Trade Center do stacji Pennsylvania oraz ze stacji 66 St-Lincoln Center do stacji Times Sq-42 St. Czytaj dalej USA metro w Nowym Jorku

Pozostałości po zniszczonej przez huragan na Florydzie linii kolejowej do Key West.

W Stanach Zjednoczonych w stanie  Floryda w 1912 roku otwarto kolejowe połączenie do najbardziej wysuniętego miejsca na wyspie Key West. Trasa jednotorowej linii kolejowej zbudowana została na betonowych i żelaznych mostach posadowionych na palach w wodzie. Sama budowa tej kolejowej linii trwała przez siedem lat gdzie zatrudnionych było cztery tysiące pracowników. W 1935 roku na Florydzie był huragan piątej kategorii, który dokonał dużego zniszczenia torowiska na długości 64 kilometrów co spowodowało, że zaniechano odbudowę tej kolejowej trasy. Czytaj dalej Pozostałości po zniszczonej przez huragan na Florydzie linii kolejowej do Key West.