Na peronie pierwszym w ciągu miesiąca września 2021 roku w Choszcznie w ekspresowym tempie prowadzone są prace budowlane przy budowie peronu oraz wiaty peronowej. Budowę wiaty rozpoczęto od końca peronu w kierunku budynku dworcowego. Wiadomo, że długość budowanego peronu wynosi 300 metrów a semafor wyjazdowy z toru pierwszego w kierunku Szczecina ustawiony został na początku peronu obok wiaduktu kolejowo-drogowego. Wszystkie pociągi zatrzymywały będą się przed wskaźnikiem zatrzymania się czoła pociągu, który ustawiony będzie w pobliżu semafora wyjazdowego. Lokalizacja wybudowanej wiaty to totalna porażka inwestora, którym jest PKP PLK Region Zachodni w Poznaniu odpowiedzialny za przygotowany projekt i prowadzoną całą inwestycję. Odcinek wiaty postawionej na całej długości toru piątego powinien zostać postawiony od budynku dworcowego w kierunku nastawni dysponującej wówczas wiata spełniała by swoją rolę i służyła dla podróżnych. Zasadność budowy wiaty w obecnej lokalizacji była by uzasadniona tylko wtedy gdyby nie zlikwidowano krawędzi peronowej przy torze numer pięć i nie skrócono toru piątego co spowodowało, że już nigdy z tego toru nie będą odjeżdżały pociągi do Złocieńca przez Drawno na linię nr 410. W projekcie w ogóle nie zaplanowano ustawienia semafora wyjazdowego z toru piątego oraz pozbawiono możliwości prowadzenia ruchu pociągów po tym torze tylko przystosowano go do wykonywania manewrów. Podczas budowy wiaty na peronie drugim w Choszcznie Choszczeńskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei „Semafor” wystąpiło z wnioskiem o wydłużenie wiaty peronowej do przejścia podziemnego aby podróżni podczas opadów deszczu nie musieli moknąć wychodząc z tunelu na peron. W dniu 03 września 2020 roku z Departamentu Kolejnictwa w Warszawie otrzymaliśmy odpowiedź, że wiaty są usytuowane w środkowej części peronu. Rozwiązanie to jest systemowym rozwiązaniem stosowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na wszystkich stacjach. Widocznie w Choszcznie środek peronu na peronie pierwszym zaczyna się od końcowej części peronu czyli aż od wieży ciśnień. Inwestorowi należy się złoty medal za takie usytuowanie wiaty peronowej w Choszcznie oraz brak wind do przejścia podziemnego. Dla wszystkich, którzy mieli wpływ na etapie prac projektowych i nic w tej kwestii nie zrobili aby wyeliminować takie podstawowe błędy a dokonali uzgodnień tej inwestycji w naszej gminie oraz wyrazili zgodę na jej realizację należą się „Wielkie Brawa ”. Zbliżająca się ku końcowi inwestycja będzie niechlubną wizytówką PKP PLK zafundowaną dla mieszkańców naszego miasta, gminy i powiatu dla wielu obecnych i przyszłych pokoleń.
Zdzisław Górski