Stacja kolejowa Piła Główna

Piła to bardzo duży i ważny węzeł kolejowy, z którego pasażerowie mogą pojechać pociągiem w sześciu kierunkach. Pierwsza to dwutorowa linia nr 18 Kutno – Piła Główna otwarta 27 lipca 1851 roku, zelektryfikowana od 01 grudnia 1989 roku. Druga dwutorowa niezelektryfikowana linia nr 203 Tczew – Kostrzyn otwarta na odcinku Krzyż – Piła Główna 27 lipca 1851 roku i dalej jednotorowa do Chojnic otwarta na odcinku Piła-Złotów 16 stycznia 1871 roku a dalej do Chojnic otwarta 15 listopada 1871 roku. Trzecia dwutorowa linia na odcinku do Dziembówka nr 354 Poznań Główny POD-Piła Główna otwarta 15 maja 1879 roku, zelektryfikowana od 21 listopada 1990 r. Czwarta jednotorowa linia nr 405 Piła Główna-Ustka otwarta 15 maja 1879 roku do Szczecinka, zelektryfikowana 30 grudnia 1989 roku. Piąta jednotorowa niezelektryfikowana linia nr 403 Piła Północ –Ulikowo otwarta na odcinku do Wałcza 01 listopada 1881 roku, na odcinku Wałcz- Kalisz Pomorski otwarta 01 września 1888 roku. Szósta jednotorowa niezelektryfikowana linia nr 374 Mirosław Ujski –Piła Główna otwarta 01 czerwca 1913 roku, zamknięta dla ruchu pasażerskiego w 1989 roku. Obecnie linia ta służy jako bocznica dla ruchu pociągów towarowych. Dawniej początek linii nr 374 zaczynał się na stacji Bzowo Goraj. W Pile obecnie trwają prace na stacji jak budowa nowego peronu i wymiana toru szlakowego nr 1 do Dziembówka. Dobrze, że historyczne wiaty na peronie nie znikną z obrazu tej stacji i będą nadal spełniać swoją rolę. Bardzo ciekawym obiektem godnym podziwiania jest parowozownia, która jest potocznie zwana okrąglakiem jedna z nielicznych w naszym kraju niedawno po remoncie dachu.

Zdzisław Górski

Komentarze

komentarze