Ostatnie dni budynku na stacji Stary Klukom

W drugiej połowie marca 2021 roku zostanie rozebrany na stacji Stary Klukom  zabytkowy budynek, który użytkowany był jako poczekalnia dla podróżnych oraz do obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji przez dyżurnego ruchu. Obiekt wybudowano w 1848 roku dla obsługi jednotorowej linii kolejowej Szczecin – Poznań przez Niemców. Oddany do eksploatacji służył bez przerwy do dnia 29 września 2020 roku kiedy to o godz. 16:20 wyłączone zostały przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym na tej stacji. Obsługa tej stacji  dokonywana jest teraz przez nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym LCS obsługiwane przez dyżurnego ruchu na stacji w Choszcznie. Oficjalnie stacja Stary Klukom przestała już pełnić rolę stacji w 2020 roku i stała się teraz przystankiem osobowym. Przejazd kolejowo-drogowy położony w km-133,633 zamykany i otwierany  jest teraz automatycznie przez jadące pociągi, które załączają zamontowane w torach odpowiednie czujniki. Budynek stacji Stary Klukom  to obiekt murowany i podpiwniczony a  część  jego wykonana jest z pruskiego muru głównie w rejonie pomieszczenia dawnej poczekalni.  W górnej części pod dachem budynku jest niesamowity i niepowtarzalny bardzo ładny  wykonany z drewnianych klepek piękny wieniec. Szkoda, że taki obiekt musi być rozebrany. Bardzo bliskie położenie obiektu przy torze numer dwa i podniesienie prędkości jazdy pociągów do 160 km/h  po remoncie linii kolejowej oraz brak kątów widzialności dla użytkowników ruchu drogowego to główna przyczyna wydania decyzji o jego rozbiórce.

Zdzisław Górski

Komentarze

komentarze