Przeworska Kolejka Wąskotorowa „Pogórzanin”

Koncepcja budowy i eksploatacji kolei przeworskiej na Podkarpaciu powstała jeszcze w okresie cesarstwa austro-węgierskiego a staranie o rozpoczęcie budowy kolei zostało zapoczątkowane w 1894 roku. Podstawowym celem funkcjonowania kolei było dostarczanie buraków do cukrowni oraz przewóz z ziemi brzozowskiej płodów rolnych, drewna, żwiru i kamienia. Rozpoczęcie budowy kolei nastąpiło w 1900 roku. W pierwszej kolejności oddano do użytku 44 km linii oraz 6 budynków stacyjnych i mieszkalnych oraz warsztaty w Przeworsku. Całkowite oddanie do eksploatacji i oficjalne otwarcie całej 46,2 km linii wraz z budynkami i parowozownią zwrotną w Dynowie nastąpiło 8 września 1904 roku. Na początku tabor kolei wąskotorowej posiadał 3 lokomotywy, 7 wagonów osobowych i 45 wagonów towarowych. Po 3 latach eksploatacji przybyło kolejnych 6 wagonów towarowych. W 1910 roku kolej dysponowała  już 4 lokomotywami, 7 wagonami osobowymi i 55 wagonami towarowymi. Po kolejnych 3 latach tabor uzupełniono o kolejne 10 wagonów towarowych. W latach 50 – tych nastąpiła zmiana rozstawu z 760 mm na 750 mm. W latach 70 – tych natomiast PKP wprowadziło transportery dla wagonów normalnotorowych. W 1986 roku wycofano trakcję parową a zaraz potem zawieszono regularny ruch pasażerski 30 września 1991 roku. Kolejka wąskotorowa Przeworsk – Dynów została wpisana do rejestru zabytków i w ramach tego tunel (niedaleko stacji Szklary) z lat 1890 – 1904 oraz drewniane schronisko kolejowe. Kolej słynie jak wspomniałem z tunelu w Szklarach o długości 602 m – jedynego na kolejach wąskotorowych w Polsce. Są też dwa długie mosty stalowe nad rzeką Mleczką jest też bardzo dużo mostów od 10 – 15 m, które są na jednym przęśle jest także przepiękny most kamienny. Kolejną bardzo ciekawą atrakcją są przepiękne widoki z wagonów „letniaków”, które mają dach ale nie mają szyb przez co podróż w ciepłe dni spędza się bardzo miło. Podczas przejazdu jest czynny bar a przechodzenie z wagonu do wagonu też jest taką „mała” atrakcją gdyż przejścia między wagonami się ruszają. Trasa z Przeworska do Dynowa jest uznawana za najpiękniejszą jeśli chodzi o koleje wąskotorowe. Cała trasa ma 46 km długości, na trasie w okresie wakacji kursuje pociąg turystyczny „Pogórzanin” zatrzymując się na trzynastu stacjach. Cała podróż trwa 2,5 godziny. Po wyjeździe z tunelu w miejscowości Szklary pociąg zatrzymuje się na około 20 minut w miejscu skąd można podziwiać przepiękną panoramę Pogórza Dynowskiego.

Jerzy Tkaczyk

DSCN2665 DSCN2670 DSCN2680 DSCN2681 DSCN2682 DSCN2685 DSCN2687 DSCN2688 DSCN2689 DSCN2690 DSCN2693 DSCN2694 DSCN2697 DSCN2700 DSCN2708 DSCN2709 DSCN2712 DSCN2717 DSCN2719 DSCN2729 DSCN2735 DSCN2746 DSCN2757 DSCN2760 DSCN2764 DSCN2766 DSCN2771 DSCN2777 DSCN2781 DSCN2783 DSCN2787 DSCN2809 DSCN2810 DSCN2810a DSCN2811 DSCN2812 DSCN2813 DSCN2814 DSCN2818 DSCN2819 DSCN2825 DSCN2828 DSCN2834 DSCN2843 DSCN2889 DSCN2890

Komentarze

komentarze