Podróże Koleją Ukraińską

Ukraińska Kolej (Укрзалізниця) zdecydowanie różni się od naszych Polskich Kolei, realia podróżowania także są inne niż w innych częściach Europy. Sam gdy miałem pierwszy raz wybrać się w podróż nocnym pociągiem po tym kraju miałem mnóstwo pytań i wątpliwości. Kolej na Ukrainie posiada rozbudowaną lecz trochę zaniedbaną sieć torów. Na wielu, zwłaszcza lokalnych liniach, utrzymywane są bardzo niskie prędkości pociągów, czasami nawet około 30 km/h. Na niektórych trasach jest tylko kilka połączeń dziennie. Natomiast ruch dalekobieżny to nadal przeważnie ogromne, wielo-wagonowe składy, przemierzające nocami nawet po 1000 i więcej kilometrów. Rodzaje pociągów; „Prymijskij pojizd”– pociąg lokalny, podmiejski, coś jak nasz pociąg osobowy. Obsługiwany jest na trasach zelektryfikowanych przeważnie starymi jednostkami elektrycznymi, bardzo często w środku są jedynie drewniane ławy. Bilety na te połączenia mają wygląd paragonu fiskalnego z kasy, kupuje się je prawie zawsze w osobnych, innych niż dalekobieżne kasach biletowych. Kursują one między innymi do granicy z Polską ze Lwowa do Szegiń, ze Lwowa do Truskawca i Sambora, z Sambora do Sianek i Użgorodu. „Płackartnyj”– popularny na Ukrainie, rodzaj i klasa wagonu sypialnego, dość popularny środek transportu od Lwowa po Odessę, Kijów czy Charków. Nie mamy w Polsce odpowiednika tej klasy, ale w dużym skrócie jest to cały wagon, bez przedziałów, podzielony na miejsca sypialne. Przypomina to, za przeproszeniem, „stodołę z łóżkami”. Miałem kiedyś okazję jechać taką zdeklasowaną „płackartną”. Ceny biletów tej klasy są dość niskie, np. ze Lwowa do Odessy dojedziemy za ok. 25 zł. i możemy się nawet dobrze wyspać. „Kupienyj”– standardowy wagon sypialny, nieco inny niż w Polsce, są 4 miejsca sypialne w przedziale zamiast 3. Bardzo dobry komfort podróży za jeszcze bardziej przyzwoitą cenę. Od około 30 zł. możemy przejechać wiele setek kilometrów. Polecam miejsca na dole, ponieważ te górne, po pierwsze są nieco krótsze, a po drugie panuje na nich w lecie zaduch. Wagony tej klasy także przeniosą nas w nieco inny świat – drewniane wnętrza, korytarze wyściełane dywanami, luksus czasów dawnego Związku Radzieckiego. Jest to mój ulubiony sposób podróżowania po Ukrainie.VIP – jak sama nazwa mówi, klasa VIP. W dalekobieżnych składach sypialnych oznacza to nowoczesny przedział z klimatyzacją, tylko dla dwóch osób. Odrobina luksusu w nie aż tak dużej cenie – 500 – 600 hrywien, (ok. 90 zł.), to przykładowy bilet ze Lwowa do Odessy. Jak ktoś potrzebuje, to czemu nie – dobre rozwiązanie np. dla par czy rodzin z małymi dziećmi. Nie we wszystkich nocnych pociągach dostępny jest ten rodzaj podróży. Podsumowując; pociągi na Ukrainie i podróż koleją po tym kraju, mimo że jest czasochłonna, to jest absolutnie bezpieczna, i moim zdaniem to najlepsze rozwiązanie, jeśli chcemy zwiedzić to państwo. Dworce kolejowe przeważnie są zadbane i wyróżniają się pozytywnie. Praktycznie na każdej większej stacji są przechowalnie bagażu. W Kijowie cena za przechowanie bagażu, to ok. 30 hrywien (ok. 4,50 zł.). Jeżeli podróżujemy pociągiem dalekobieżnym przez całą Ukrainę, należy pamiętać, aby być co najmniej na 15 minut wcześniej przed odjazdem – samo odnalezienie wagonu może być nieco kłopotliwe. Składy mają po 18 – 20 wagonów, a czasami i więcej. Zdecydowanie warto kupić bilet na jakieś popularne połączenie będąc jeszcze w Polsce – na miejscu tego samego dnia we Lwowie, Kijowie czy w Odessie może okazać się, że nie będzie już miejsc. Podróż koleją po Ukrainie to także doświadczenie i przygoda,  jakiej nie zaznamy nigdzie indziej w Europie, a jazda całą noc w wagonie sypialnym wyłożonym dywanami wraz z herbatką od konduktorki przypomina nam dawne czasy Związku Radzieckiego. Ukraińskim kolejom można w sumie wiele zarzucić, ale są zawsze punktualne i możemy do nich „nastawiać zegarki”.

 Jerzy Tkaczyk

Komentarze

komentarze