Mała historia linii nr 410 Choszczno – Połczyn Zdrój

W sieciowym rozkładzie jazdy z 1947 roku z Choszczna do Połczyna Zdroju kursowały tylko dwie pary pociągów. Liczba pociągów systematycznie była zwiększana i w 1963 roku były już trzy pary pociągów a w latach 1975 zwiększono ich do czterech par w dobie i tak pozostało do połowy lat 90 tych. Pociągi pasażerskie z Choszczna w kierunku Drawna przeważnie odjeżdżały z toru trzeciego przy peronie Ia oraz z toru nr 4 przy peronie nr II. Po wymianie w Choszcznie mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na urządzenia przekaźnikowe  w  latach 1986/87 pociągi pasażerskie można było wyprawiać i przyjmować już na  tory nr od  1 do 4. Skrócenie linii kolejowej nr 410 do Złocieńca spowodowało spadek liczby podróżnych, którzy przyjeżdżali pociągami pośpiesznymi i przesiadali się w Choszcznie na pociągi w kierunku Połczyna Zdroju głównie do sanatorium. Przywrócenie do życia tej linii to szansa dla rozwoju tych regionów. Obecnie lokomotywy spalinowe i wagony zostały zastąpione szyno-busami, które są bardziej ekonomiczne w użytkowaniu i pozwalają na jazdę i uruchomienie pociągów z Choszczna nie tylko do Złocieńca ale aż do Szczecinka co miałoby duże powodzenie. Mamy nadzieję, że ustalenia i zobowiązania Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie zostaną zrealizowane a prace na odcinku Choszczno – Drawno nie będą czekały do zakończenia prac rewitalizacyjnych tej linii przez MON do 2026 roku a rozpoczną się wkrótce.

Zdzisław Górski

Komentarze

komentarze