Szwajcaria to kraj, w którym możemy zobaczyć różne formy kolei. Najważniejszą z nich jest kolej normalnotorowa (1435 mm), dużych prędkości V -250 km, regionalna (1000 mm), zabytkowa, miniaturowa (254-458 mm), kolejki górskie oraz inne. Wszystkie rodzaje kolei są zelektryfikowane zasilane prądem trójfazowym, nawet tory na bocznicach. Większe stacje są stacjami czołowymi zakończone kozłami oporowymi. Do celów manewrowych użytkowane są małych rozmiarów lokomotywy elektryczne. Tabor kolejowy jest bardzo kolorowy miły dla oka a na każdej lokomotywie zamieszczona jest tarcza w kształcie herbu z krzyżem potwierdzającym przynależność do Szwajcarii. Dużo jest stacji węzłowych, do których schodzą się i rozchodzą linie jednotorowe zdalnie sterowane przez centra obsługi z większych stacji. Na takie stacje średnio co 5-7 minut odbywa się przyjazd lub wyjazd pociągów w obydwu kierunkach. Maszynista z daleka widzi położenie rozjazdów sygnalizowane przez świetlne wskaźniki usytuowane przy każdym rozjeździe podczas wjazdu i wyjazdu pociągu ze stacji. Infrastruktura kolejowa posiada wiele ciekawych rozwiązań technicznych, których nie znajdziemy u nas w Polsce. Zamieszczone zdjęcia wykonano na stacjach Brunnen, Luzern, Zurich, Locarno, Event, Chur, Bellinzona, Zermatt.
Zdzisław Górski